torsdag 29 augusti 2019

Extrainlägg: Bokrecension - Bygg en förmögenhet av Marcus Fridell

Jag har lyssnat på boken Bygg en förmögenhet – investera i investmentbolag av Marcus Fridell som ljudbok, vilket på det hela taget var en trivsam upplevelse (men fasiken vad plågsamt det är att lyssna på någon som rabblar upp tabeller och diagram med korrekt återgivning av varenda siffra och tecken, det är som att du vill ge dig själv en smäll på käften bara för att något intressant ska hända).

Jag har innan jag läste den här boken alltid hållit mig till fonder och tänkt att aktier varit för andra med bättre analysförmåga, större intresse och ett mer våghalsigt sinne, men den käre Marcus lyckades faktiskt övertyga mig om investmentbolagens förträfflighet (då dom är som typ fonder utan fondavgiften) och jag har investerat en blygsam summa i en handfull olika investmentbolag och tanken är att jag ska bygga på med ett litet månadssparande i dom utöver sparandet i mina fonder.

Boken är rätt informativ och uppdelad i fyra delar; ”Vad är ett investmentbolag”, ”Att investera i investmentbolag”, ”Lär känna investmentbolagen” och ”Skriv en bok om investmentbolag, släng in en fasligt massa tabeller så det verkar riktigt seriöst, håva in en massa pengar och investera sen vinsten i investmentbolag”. (Det kan hända att den sista delen inte återfinns i boken utan bara var nåt jag yrade ihop under uppläsandet av en särdeles lång tabell).

På det hela taget kan jag säga att jag lärde mig en massa nytt av den här boken, och att den fick betydelse för hur jag väljer att investera mina slantar hädanefter. Jag kan alltså rekommendera den om du är sugen på att lära dig mer om investmentbolag, men inte om du vill ha en liten lättsam skojsig bok som spontant får dig att brista ut i skratt.

Betyg: 4 droppar av 5 möjliga

Låna den på biblioteket eller köp den på Adlibris eller Bokus (affiliatelänkar).

Har du nåt boktips att dela med dig av?