onsdag 25 september 2019

Fu-k Facket!


Nä, nu tog jag allt i lite väl mycket, jag tyckte bara att det var en lite lustig formulering nu när jag tänkte prata lite om facket. Jag har nämligen gått ur mitt fackförbund. Fackavgiften har alltid varit en sån där månatlig utgift som bara funnits där och dragit pengar utan att jag direkt funderat över det. Det är klart man är med i facket liksom. Solidaritet och sånt där. För jag tycker faktiskt att facket som idé är något positivt och något som jag tycker är värt att stödja (jag menar fackförbunden står trots allt på arbetarnas sida och det behövs när det kommer till saker som semesterdagar, lön och arbetsvillkor), så därför har jag ända sen början av min karriär varit medlem i Lärarförbundet.

Och (å här citerar jag min kommentar jag skrev på Fru EB:s blogg för ett tag sen) under en herrans massa år fick jag hem inte bara en jobbrelaterad tidning utan två från facket (Förskolan samt Lärarnas tidning eller vad den nu hette) och då jag, överraskande nog, inte är en sån människa som vill sitta och läsa om jobbet när jag äntligen har sluppit unda...eh, slutat för dagen, så lades dom alltid på hög nånstans i väntan på att jag skulle orka gå med dom till pappersinsamlingen. Sen en dag för några år sen fick jag plötsligt den briljanta idén att logga in på fackets hemsida och se om man kunde fylla i att man inte ville ha hem tidningarna, och se det kunde man, vilket gladde mig. 

Men det var också då jag upptäckte det fasansfulla – en av tidningarna hade jag inte bara fått hem mot min vilja, jag hade dessutom betalt för den, månad efter månad! Nördig som jag är räknade jag ut exakt hur mycket jag hade betalt under alla dessa år för att få äran att 1) få ångest av att se tidningen då den påminde om jobbet 2) förvara den hemma och 3) gå med den till pappersinsamlingen, och let me tell you, känslan jag fick av den insikten var inte direkt angenäm. Vad som hade fått mig att kryssa i (alternativt inte kryssa ur) att jag ville ha tidningarna när jag som ung student gick med i facket har jag ingen aning om, det var väl nåt sånt där som man inte reflekterade över utan bara lät hända, liksom ”jaha, man får hem två värdelösa tidningar, ja men då är det väl så då, varför kolla upp saken närmare när man kan låta bli, dumdidumdidum...”.

För några månader sen började jag så smått fundera på om jag kanske skulle gå ur facket och slippa den månadskostnaden. Jag menar, jag hade faktiskt varit stödmedlem i tjugo år nu, utan att behöva använda mig av deras tjänster en enda gång. Liksom med tidningen ovan började jag tänka på vad jag de facto hade betalat under alla dessa år och tappade nästan hakan när jag insåg hur mycket pengar jag totalt lagt på att stödja facket.


Om facket hade frågat mig om en engångssumma motsvarande det jag betalt in hade jag tittat på dom som vore dom totalt dumma i huvudet, skulle jag, som alltid varit en låginkomsttagare och rädd om mina pengar, betala in den hutlösa summan till en organisation bara för att stödja den!? No frekking way, finns inte en chans att nåt sånt skulle hända. En bråkdel hade dom fått, för dom gör ju ändå en viss nytta. Och ändå är det precis det jag har gjort, öst pengar över dom bara för att jag inte tänkt efter hur mycket jag vill ge dom, inte ifrågasatt normen ”man är ju med i facket” och inte kunnat överblicka vad totalsumman blir bara för att jag betalar en mindre summa varje månad istället för allt på en gång. Snacka om självbedrägeri.

Har du betalt nåt av gammal vana eller för att du inte riktigt tänkt efter vad det innebär?





12 kommentarer:

  1. Haha klockrent! Jag har gått och tänkt på det här med facket och avgiften ett bra tag. Gick också ur facket nyligen efter si så där 15 års medlemskap och känns skönt nu när det är gjort. Fick en skopa av en jobbarkompis som när hon fick höra det berättade för mig att det är allas plikt att vara med. Jo det kanske jag tyckt tidigare men kanske inte skulle häva ur mig till nån. Har heller aldrig använt mig av facket och känner att jag varit med så länge och bidragit nu som du också skriver. Det får vara tillräckligt nu helt enkelt :) Skönt att se att andra kan tänka samma sak och att det är helt ok :) // Ha det gott// Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skönt att se att man inte är ensam i sina tankar :) Visst är det bra att stödja facket, men det är en väldigt skillnad på ge den summan man känner sig bekväm med kontra slentrianbetala en avgift varje månad i hela sitt yrkesliv. Folk tänker nog inte på hur mycket pengar det blir i slutändan.

      Radera
  2. Underbart! Kan säga att det enda facket har gjort för mig under de 20 åren jag varit med är att sett till att jag blev sparkad. Det var längesedan men Telia hade anställningsstopp och facket pressade på om vikarierna som gick på tidsbestämda kontrakt, däribland jag. Slutade med foten för mig.

    Nu väljer jag att vara kvar eftersom jag är i en branch som genomgår stark förändring och jag tänker att i princip alla hänger löst. De som redan har fått gå (och som varit med i facket) har fått fina pengar med sig när de kickats. Tänk om man kunde tajma det med att få ett sådant "erbjudande" ett år innan man når FI... önsketankar.

    Fruns fackförbund har villkorat en titel med medlemskapet så dem kan man inte gå ur utan konsekvenser. Så otroligt irriterande.

    Tycker du gjorde rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lät ju onekligen som en dröm att bli kickad och få en generös summa pengar nåt år innan man når nirvana *drömmer mig bort*

      Radera
  3. Vi gick ur facket för något år sen. Jag resonerar som så, klarar man av att ta lite plats och prata för sig har man ingen nytta av facket. På mitt jobb har vi dessutom två anställda jurister som jag kan ta hjälp av när jag vill, om nu Fru Snålgris skulle få bekymmer med sin arbetsgivare.

    Tyvärr är det många på hennes arbetsplats (landsting/region) som tror att man MÅSTE vara med i facket annars får man ingen löneförhöjning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit med i CF (Civilingenjörsförbundet) sedan år 2000 och hade vid utträdet betalat ca 50000 kr i fackavgifter. Sug på den...

      Radera
    2. Ja det är nog runt den summan jag med har betalt genom åren...

      Radera
  4. Min historia är förmodligen typisk, men inom två dagar fick jag en snabb lösning för att återvända min ex kärlekspartner. Min man föll i en affär med en annan kvinna på hans arbetsplats, min kärleksman lämnade mig med två barn som vi hade tillsammans, alla massor av ekonomiska utgifter på mig ensam, han gav inte barn supporr till våra barn, jag vill ha min man tillbaka hem för att älska mig. Jag fick en lösning för att föra tillbaka honom med magiska trollformuleringar från äktenskapspellens trollmagi av en andlig man som heter Dr. Oduduwa. Strax efter två dagars magiska kärlek stavning aktiverades för mina räkning för att föra tillbaka ex love man återvända hem till mig, det var en överraskning att jag inte ens kan förklara hur allt händer, det fungerade som magi, inom två dagar är min kärleksman hemma för att be om ursäkt, be om min förlåtelse, jag var väldigt glad och mina böner svarar, idag är min man tillbaka till mig, vi lever tillsammans som en familj lyckligare i kärlek mer än någonsin tidigare.
     Jag kunde inte ha gjort den här magiska kärleksförtrycket utan hjälp av Baba Oduduwa. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg en annan kvinna, så sa han att vi var klara. Efter att Love stavaktivering ringde min man mig på mobiltelefon vi pratade snyggt och nästa dag återvänder han hem med massor av gåvor till mig och barn.
    Jag är tacksam för denna andliga äktenskapshealer som hjälpte mig. Jag rekommenderar honom till alla som har liknande äktenskap, förhållandeproblem, att snabbt kontakta kommunikation med Dr.Oduduwa Spiritual spell spellista för att återvända ex love back. via hans personliga kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Endast WhatsApp-meddelande: +79268011965

    SvaraRadera
  5. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick min hsnabd tillbaka med hjälp av en stor man som heter baba Amiso. Jag heter Alice Lucas, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr.Amiso kan hjälpa till att få tillbaka artiklar snabbt. Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan den dagen var vårt äktenskap nu starkare än tidigare, allt tack vare Dr.Amiso. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr.Amiso verklig och kraftfull stångskärare att jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, vill känna igen i världen eller cancerfrågan, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässor, hälso- eller äktenskapsproblem, jobbfrämjande och framgång, vad som helst, gör inte ge upp, inte mer gråta, kontakta denna kraftfulla stavning nu. Här är hans personliga e-postadress på: herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera
  6. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera
  7. Sedan den 21 mars 2019 var mitt kärleksförhållande stort kärleksfullt och förtroende, precis direkt efter Covid-19s utbrott har min make agerat så fruktansvärt fusk mot mig, det finns ingen öppenhet och sanning i äktenskapet från min kärlekspartner lurar och ser några andra kvinnor där ute, jag älskade honom så dyrt och jag vill att han ska älska mig på samma sätt, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som hemman, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så härliga barn, de frågar mig hela tiden när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat se sin far igen, Jag försökte allt mitt bästa för att söka hjälp för att få honom hem, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig, jag kan inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärleksförtryck med ljus tänder a och andra material kan föra tillbaka min man hem, tills min mycket goda vän presenterade mig för en bra man som heter Dr.Oduduwa love spell channel, jag kontaktade honom och inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt detta krävs och procedur för att delta i kärlek stavning framgångsrikt. Jag följde noggrant alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering är framgångsrik. detta kan hända med någon om du tror att prova idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom mycket nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlek spellempel för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål.
    kommunicera e-postmeddelande till Dr.Oduduwa nu dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Jag är helt fri från HERPES VIRUS
    Herpes är ett allvarligt och återkommande tillstånd som inte kan botas med droger eller injektioner av DR JAMES, men det bästa sättet att bekämpa herpes är att ta naturläkemedel, jag är röd om DR JAMES, den stora herbalisten som botar människor med HIV-virus med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att ta reda på hur han kunde hjälpa mig och han sa till mig att jag aldrig skulle vara rädd för att han skulle hjälpa mig med den naturliga örtmedicinen! Efter två dagars kontakt med honom berättade han att läkemedlet är klart och han skickade det till mig via DHL COURIER SERVICE och det fick mig på tre dagar! Jag använde medicinen som han föreskrev för mig (MORGON och KVÄLL) och blev botad! Det är verkligen som en dröm, men jag är så glad! För personer som lider av följande sjukdomar, bältros, MS, Bullous Pemphigoid, Diabetes, cancer, Pcos, hypotyroidism, Herpes, KOL, HIV, artrit, Hpv, infektioner, leversjukdom, autoimmuna sjukdomar, Parkinsons sjukdom, Lupus och mer ska kontakta honom för hans örtmedicin, för jag är ett levande vittne och jag botades av herpesvirus. och läkemedlet DR James är legitimt. Jag skickade honom vad han bad om och han skickade mig sin medicin som jag tog i 2 veckor och idag är jag här med ett negativt resultat. När jag gick för testet var jag så glad efter att jag tog hans örtblandningsmedicin.KONTAKT DR JAMES FÖR EN PERMANENT KUR E-post: drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera